Ahad, 24 April 2011

Aku Pemandu Berhemah!!

Assalamualaikum..

Pepatah Arab ada kedengaran di telinga ana..

"Siapa yang berjalan (or seangkatan dengannya) atas landasan,Dia yang akan sampai!"

Ana yakin dan kunci jawapan antum mesti pernah dengar kan pepatah ni?Tambah2 bagi mereka yang duk belajar Bahasa Arab..Ni la salah satu pepatah yang ana kaitkan dgn tajuk bertuah ana pada post kali ni..he..Alhamdulillah..

Sebenarnya ana dapat idea nak tulis pasal ni pun dari member2 ana yang suka sangat puji ana seorang "pemandu yang berhemah"..Alhamdulillah..Bangga mendapat kawan seperti mereka..huhu..Oleh sebab tu ana nak mengajak antum jadilah seperti ana..haha..(kidding..jgn marah)

senyumm..hehe

Banyak kereta yang megah ada atas jalanan da sekarang ni..Tak kiralah sebagai kereta yang dilanggar, atau kereta yang men aci kejar , atau kereta yang dimaki hamun , atau kereta yang men lampu tinggi dan macam2 atau lagi..

Video : PEmaNdu Yang Nakal

Ada di antara antum ni baru je yang dapat lesen..kan?(ehem2) Lesen P la katakan..hee..masa ni la nak jalan sakan..hehe..Cuma ingat nasihat ana..

P stand for ???

1) Jangan lebih 110 km/h (cewah..)
2) Jangan tengok apa yang terjadi kat kereta sebelah.. (ish3..)
3) Jangan lah..mati enjin kat traffic light (haha...pernah2)..
4) Jangan lah mati enjin kat tol (ish3..truk tul tu)..
5) Jangan rosakkan harta benda awam!! (haha..ni x pernah KOT)..

Tu la pesanan ringkas daripada ana sebagai seorang pemandu yang berhemah..(wah3)..I'm telling you based on my experienced..Sebab kat atas tu semua ana pernah buat..haha..So jangan buat..Amik yang baik2 je ye..Macam bawak dengan penuh kesabaran dan perasaan smbil layan lagu2 yang berkemundang di IKIM.Fm.. =P (ikt taste masing2 la..)

Video : JAngan Biarkan Diri Anda Jadi BeginI!

Begitu juga jika dianalogikan ia dalam hidup kita..Hidup kita ni ada dua pilihan..Sama ada ke kiri (neraka) atau ke kanan (syurga)..Andai kita pandu hidup kita ni dengan baik..Dijaga dari setiap aspek..InsyaAllah kita akan jadi seorang Muslim yang soleh dan sole...hah..bgus2..


Andai terlalu laju kemungkinan kita akan terbabas di arus zaman yang penuh ngan kemodenan dan kemungkaran..Jika terlalu perlahan akan menjadi orang yang ketinggalan..

Yang penting .. Jalanilah proses tarbiah dengan sebaik mungkin agar antum boleh jadi antara "kereta" yang terbaik atas landasan..Yang akan sentiasa mengekalkan prestasi yang baik..Jangan biarkan lumpur dan sebagainya mengotorkan kondisi kebersihan kereta antum..Sentiasalah sirami ia dengan nikmat Allah S.W.T yakni air hujan yang mengalir..Tak pun hantar ke "car wash"..hehe..Dan jangan lupa servis!

antum pilih!

Wallahua'lam.. Wassalam

2 ulasan: