Isnin, 17 Januari 2011

Aku seorang Peguam?

Assalamualaikum...

apa khabar sahabat2?ana harap semuanya masih dalam keadaan sihat..walau susah mane pun kehidupan kita,jangan kotorkan ia dengan kotoran dunia..kerana ia hanya akan menyusahkan lagi kehidupan kita..kawan ana pernah cakap pd ana.."munzir,ujian yang Allah beri pada kita tu, bagi kita mmg pahit..namun dengan berkat kesabaran dan ketaqwaan la akhirnya kta dapat rasa kemanisannya di akhirat kelak..insyaallah.."

pd petang ni..ada beberapa perbualan yang ana nak kongsikan..

perbualan pertama: Di Masjid

pakcik: kmu tgh buat ape skarang nie?
karim: saya tgh tggu result je pakcik
pakcik: ooo,da habis skolah la ye..nanti da dapat result nak amik ape?
karim: aah,mcm tu la rasenye..he..insyaallah kalo ade rezeki sy nak smbung law..
pakcik: law?blh ke jadi adil nieh?byk dosa je nnt..

perbualan kedua: Di Kedai Makan

pakcik: macam pernah nampak kamu ni
ahmad: err..tu la rasa mcm cam jugak pakcik nie..he
pakcik: mai la duduk dlu..kamu buat ape kat sini?
ahmad: sy ziarah kawan..ni nak blk umah la kat kerian
pakcik: uih jauhnya..x skolah ke?buat ape skarang?
ahmad: tgh tggu result..STPM agama
pakcik: oo..StPM..nak amik ape nnt?
ahmad: ingat nak sambung law nanti..
pakcik: oo..bgus2..amik dkt USIM nnt ye..sana bgus tp MUET kna band 4 la..


begitu le dialognya..ade yg setuju dan ade yang tidak setuju bila di lontarkan cadangan seseorang itu utk menyambung bidang perundangan..ade yg kata selangkah kaki ke neraka..ade yang kata sebaliknya..lumrah kehidupan

namun hakikatnya,kita semua adalah PEGUAM..peguam utk diri kita..kita la yg memandu arah diri kita zahir dan batin ke arah sah dan batil..andai kita sendiri tidak adil dalam menentukan jalan hidup kita..maka ke neraka la jawabnya..cuma manusia hanya akan perasan bahawa ia sesuatu yg bahaya (yg boleh membawa diri ke neraka) apabila ia menjadi kerjaya..fikirkanlah..

ramai manusia khususnya remaja (termasuk ana) kadangkala tersilap dalam mengadili diri sendiri..itulah sebabnya berlaku bermacam2 kes..contohnya..pergaulan bebas,buang anak,bunuh membunuh,caci mencaci,dengki mendengki dan sebagainya..


indahnya bila bercouple..
(kentut yang busuk pun leh jadi wangi)


hidup dan mati je nih!!
manusia yg tiada perikemanusiaan..

oleh sebab tulah ana mengajak diri ana dan sahabat2 utk sentiasa menjadi seorang peguam yang adil dan saksama utk diri kita sendiri dan org lain..ingat!kita adalah peguam yang menentukan ke neraka atau ke syurgakah kita..

Hakim yang Maha Adil lagi Maha Bijaksana,tidak ada salah dan silapnya tika pertimbangan dalam menentukan keputusan akhir.. itulah Allah S.W.T

sama2 mohon doa agar menjadi insan yg sentiasa mendapat keredhaan-Nya..amin

p/s: doakan ana dapat menjadi seorang peguam yang bertauliah yang adil.. bgi ana ia adalah memenuhi fardhu kifayah..andai semua beralasan begitu (melarikan diri sbb sah2 mask neraka)..maka tidak mustahil org kafir yg akan menjadi hakim dan peguam di mahkamah syariah nnt..

wassalam



Tiada ulasan:

Catat Ulasan