Jumaat, 30 Mac 2012

Petani sambilan~

Alhamdulillah.. Tengah malam yang dingin ni, jari saya rase nak menari-nari je atas keyboard yang bercahaya ni..hehe.. At least tak ganggu la roommate yang tengah khusyuk tidur tu.. Nikmat Allah beri pada setiap hambanya.. Siang berjaga menggerakkan seluruh anggota tubuh badan.. Malamnya pulak Allah beri masa utk kita berehat.. SubhanAllah.. Indah segala sistemnya.. kan?

Sahabat2, saya harap awak semua sihat la hendaknya.. Kalau nak tanye sorang-sorang berat jadinya.. haha.. So, I hope that you guys are in the pink of health.. Always! InsyaAllah.. andai ade ujian yang melanda, terima lah dengan redha dan hati yang terbuka.. Jangan mengeluh.. Cuba utk kekalkan muka yang hensem dan ayu tersebut.. Mohan bantuan dari Allah.. InsyaAllah kita mampu mengatasinya.. :)

Bercerita bab ujian ni..



Saya yakin, pasti dan percaya bahawa setiap orang ada pengalaman merasai pelbagai ujian.. Ada yang hilang kunci motor, lepas tu jumpa balik.. Bila da jumpa balik motor rosak pulak..Allah.. kalau yang jenis tak tahan tu, rasanye da menangis da kalau jadi gitu.. huhu..Saya sendiri pun pernah rasai macam2 pengalaman @ ujian yang "menarik" sebelum ni.. Tapi takde la sampai menangis..tough2~  :P

The main point is, how we handle the task or the test??

















Jadikan ujian itu penghapus dosa dan pembaik amalan kita..


Saya teringat kata-kata seorang akh, katanye dapat kata-kata ni dari facebook..ahaks.. sanadnye yg sebelum tu tak tahu la dari siapa..

katanye..

''Perumpamaan orang yang buat dosa adalah seperti menanam pokok, makin dibaja makin ia tumbuh..Makin lama makin besar dek kerana subur dengan dosa.. Makin besar makin akarnye kuat mencengkam.. Pada saat tersebut, bagi kita utk mencabutnye memerlukan mujahadah yang sangat kuat utk membaiki diri kita..oleh sebab itulah awal2 lagi, "pokok" yang tak diperlukan itu cabut dengan segera.. agar tak bawa kesusahan pada masa akan datang.."

Bagaimana nak "mencabut" pokok tu??

TAUBAT , BERUBAH, ISTIQAMAH.. ^_^

3 ulasan:

  1. terbaik :) do'a itu senjata mukmin...

    BalasPadam
  2. ujian itu adalah tanda kasih sayangNya pada hambanya..

    BalasPadam